söndag 4 juni 2017

Den egna... & Malmö Garden Show

Det regnar, men det känns som ett sommarregn då temperaturen bjuder värme. Viggo, som älskar vatten då det handlar om att bada, är inte förtjust alls. Rister av sig vätan och skäller otåligt. Vill in igen. Somnar strax. Igen. Söndag morgon blir till förmiddag. Nu är klockan över tolv, men det är inte alls samma tolv som under en vardag. Befinner mig fortfarande i en känsla av att dagen bara börjat.

Några bilder från den egna trädgården den senaste dagarna. Jag börjar nere vid dammen där grönskan nu är mycken och vild. Ser du alliumen? Ska plantera några fler så det blir några till där bland/i ormbunkarna.

En liten smörboll - Trollius x cultorum 'Cheddar' - vilar med ormbunkens blad som stöd. En endaste blomma i år. Varför? (Pratade igår med Maria - Maria på Almbacken - som tror att platsen kanske är för torr. Det är torrläge nära dammen, kanske flytta plantan till blötare plats, rentav sumpzon.)

Men en endaste en är ju fler än ingen alls. Så jag går närmare, här blad från hasselört - Asarum europaeum - och stormhatt - Aconitum napellus 'Album'.

Blomman. Svavel, en kulör jag håller högt. Inte vit, inte gul, inte grön. Friskare än kräm, lite syrligare liksom. Men inte sur. En nyans - eller kanske snarare nyanser - som blir ett allt större inslag i min trädgård.

Den nyfunna ranunkelsippan - Anemone palmata - bär också denna färg. Nyss planterad där rum fanns, men strax har hostans blad växt sig stora. Till höger kryper bäckveronikan - Veronica beccabunga - upp från dammen, den verkar trivas såväl "till sjöss" som på land.

Jag är road av växter och dess flerfald. Så det blir sällan många av samma. Nyfikenheten väcks (och stillas) av alla dessa variationer. Men för att det inte ska bli alltför rörigt (jo, det blir nog det ibland) så försöker jag bibehålla en del lugn vad gäller färger och former. Det lilla och diskreta, sådant som behöver upptäckas lockar. Detta är en stjärnrams - Maiantemum stellatum.

En liten bit bort växer storramsen - Polygonatum multiflorum - som jag tycker mycket om. Dess former och färger tillsammans med en synnerligen elegant hållning. En kruka med en - för mig - ny sorts anagramsbräcka - Tellima grandiflora 'Forest Frost' ställs nära. Kanske ska växten planteras här, kanske inte. Hursomhelst verkar denna anagramsbräckas blommor vara lik "den vanliga", men bladen är annorlunda. Jag får återkomma till dessa en annan gång.

I krukan, som bärs runt och provas på ställe till ställe (gör du också så?), finns också en brunnäva - Geranium phaeum 'Samobor'. Ormbunkens blad fångar ljuset.

Det är eftermiddag med smak av kväll. Viggos favoritplats är på mjuk grönska under strandirisens blad. Till höger skymtar kattfot - Antennaria dioica - som planterats i en låg urna. En upp och nervänd korg blir till skydd för fåglarna, som gärna rör runt om tillfälle ges.

Strandirisen är inte bara grön nu. Jag tror att sorten (dvs moderplantan till dem alla) är Iris sibirica 'Blue King'.

En annan tidpunkt. Mitt på dagen mot en blå himmel.

Det är här jag står då jag tar bilden ovan. Platsen under pergolan. Provar på att visualisera en bänk, en säng, en soffa. Rätt låg och såpass djup att det får plats kuddar. En barnsängsmadrass är 60 cm bred, kanske gå efter det? Dvs göra den 60-65 och längden (2 x barnsängsmadrass, som är 120 cm lång) bli 240 cm. Eller använda en madrass som är 190 cm lång, låta bänken vara 240 och låta den bara ytan bli till avställningsplats. Möjligheter, möjligheter... Hursomhelst bara en bänk som byggs i trä på enkelt och luftigt vis. Muren blir rygg. Vad tror du?

Att ligga där och kika upp på blåregnet - Wisteria sinsensis - som grönskar och blommar.

Det vore fint. Fortfarande regn utanför. Det verkar inte vara någon skur, utan ett sådant som fortsätter länge. Jag som skulle fixa en massa därute idag. Förvisso finns regnjacka och stövlar att tillgå, men just nu föredrar jag inomhus.

Igår var jag på Malmö Garden Show. Det var mycket folk, stundom riktig trängsel. Jag gick rätt fort igenom utställningen, för det är svårt att riktigt vila i upplevelserna i rådande villervalla. Nåväl, glad att jag äntligen fick hälsa på trevliga Maria - Maria på Almbacken - och se hennes inbjudande trädgård. Några bilder.

En annan trädgård, som vann första pris, är skapad av Hirdmans trädgårdsbyrå i samarbete med Nurmela trädgårdsform. Inspirerande med de olika öppningarna för in- och utblick. Trappan, som är gjord av skiffer, verkar nästan som den svävar. På baksidan (tror jag väl att det kan tolkas som) ett humleblomster - Geum rivale. En växt som jag älskar och på annan plats (tyvärr ingen bild) såg jag en med sortnamnet 'Lemon drops'. Vill ha! Nåväl, åter till vinnarträdgården, några bilder:

Jodå, det är en kryddbuske - Calycanthus floridus - på sista bilden. Vacker! Jag vandrade, som sagt, rätt kvickt igenom utställningen och hade förmodligen lagt märke till mer om jag velat stanna i folkhavet längre. 

Innan jag gick vidare till marknadsplatsen såg jag härliga ätbarheter i den trädgård som Hvilan skapat i form av en "Plant Truck". Blommorna ser ju ut som strandglim - Silene uniflora - eller hur? Jag frågar och mannen jag talar mer instämmer och har också sett likheten. Men vad är det då? En italiensk ört som är rätt vanlig där, blir svaret. Skylten berättar om Stridolo och då jag googlar ser jag att den på latin heter Silene vulgaris, förmodligen en släkting alltså. Kan man äta strandglim? Vet du?

Jag visste rätt väl vad jag var ute efter och det blev - förutom några mörka luktärter från Cecilia Wingård (tack tack =o) ) - "endast" grönt och ätbart som fick följa med hem. Allt planterades igår kväll i köksträdgårdens pallkragar tillsammans med "ko på påse". Inte så dumt med dagens regn... 

Jodå, fortfarande regn. Inte dugg, utan riktigt. Blött, blött, blött. Jag frågar Viggo om han vill gå ut en runda, han behöver nog det egentligen. På hundars (och en del människors) vis låtsas han inte höra. Nej, inte läge att vänta på något svar. Det blir skönt att komma in sedan, försöker jag. Han ger mig... Blicken. Jag låtsas som jag inte ser... Hämtar kopplet.















5 kommentarer:

  1. Härdade ut länge utomhus idag, men när det kändes som att stå i duschen med kläderna på fick jag till slut ge upp. ;)
    Vackra bilder från både din trädgård och MGS. Hade gärna sett Marias utställningsträdgård i verkligheten. Stjärnramsen var ju så söt! Och smörbollen likaså. Du får pyssla om den med en sumpbädd. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  2. Underbart inlägg, och vackra bilder både från Malmö Garden Show och din egen trädgård. Köpte en getrams på trädgårdsloppis, den är fin. Finns många varianter, får skaffa fler. Den svavelfärgade ranunkelsippan är riktigt söt. Och så blåregnet, ljuvligt.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Hei. Flott innlegg. Liker veldig godt bregner. Dine er flotte. Min blåregn gikk med den kalde våren her. Sukk. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvaraRadera
  4. Söt smörboll - jag gillar de där med en ljus färgskala. En annat tanke förutom fukt är att ljusa, eller vita varianter av en art oftast är mer svagväxande. Så kanske en kombination?

    Jag gillar inte heller event med mycket folk. Har svårt att landa och tänka så oftast väljer jag något annat. Eller som du fokuserar mer på det som går att handla. Trädgårdsinspiration går att få på många, många andra sätt.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  5. Mycket att uppleva både hos dig och på MGS, men jag föredrar din trädgård med lugnet och goa Viggo.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...