måndag 14 november 2016

Kyla i solsken

Så kom snön. Inte så mycket, inte tillräckligt för ungarna att leka i och med. Ja, och inte behövde det skottas precis. Men här och där lite vitt på marken. Kyla i solsken är energigivande på ett helt annat vis än det fuktiga gråväder som brukar råda här.

Träden är nästan helt avklädda nu. Bladguld, just det.

En del fröställningar är magiska. Som solhattens - Echinacea purpurea 'Magnus'.

Dagen innan snön föll hann jag plocka de allra sista luktärterna.

Satte dem i en vas i fönstret. Tittar länge. Så vackra de är! 

Några stockrosor ville inte sluta blomma.

Men så kom då snön...

Inte så mycket, men tillräckligt för att kunna smälta för att strax frysa och bli till... is. Fläckvis halka, den farligaste av dem alla. 

I lördags en runda till Köpenhamn. Genom tågfönstret på Öresundsbron. Vilken dag!

Fika på härliga Torvehallerne i närheten av Norreport och sedan en promenad längs dammarna där isen verkar tunn, men tillräcklig för fåglar att vandra på. Svansjön... ;o)

Vid dammarna ligger ett charmigt område kallat Kartoffelrækkerne. Här råder lugn och ro mitt i storstaden. 

Vi går förbi Statens Museum for Kunst och vidare genom Kongens Have. Inte många som blommar nu, men några kämpar på.

Strax är vi i vimlet av människor på affärsgatorna i innerstaden. Även här finns oaser med vackra hus som låter blicken både vandra och vila.

Några enkla klick med mobilen i lördags. Vilken underbar dag och extra glad blev jag då passkontrollerna på Kastrup gick smidigt och strax kom ett tåg. Över bron igen, nu mörkt och hemstadens ljus välkomnar. Så gör också en liten tax.

Otålig väntan. Blicken som berättar och låter mig förstå att livet behöver lekas. Inte imorgon, inte en annan dag, utan... NU! 

En hund har varken klocka eller kalender... Kan fånga såväl boll som dag när lusten faller på. Jag själv? Jag styrs - liksom de flesta - av dagar och tider, saker som ska göras och ske. Men så finns de där pauserna, mellanrummen... ja, bokstavligen mellan rummen, tillstånden och sammanhangen, som skrivs i kalendern med blyerts och bläck. Som nu en stund efter ditt och före datt. Solen skiner! Mössa och vantar! Ut!







12 kommentarer:

  1. Fler och längre mellanrum skulle man ha. Idag en luftig dag sen ge järnet till efter jul. Så gott det måste vara att bara glida över sundet. Här är det ju några timmars resa.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är gott att bara ha sundet... Passkontroller ställer till det, men är hanterbart när det bara är då och då. Alvesta är ju en bit bort, vet då jag pendlade Malmö - Jönköping ett tag med tåg. Nåväl, Kph "bortom Ströget" är fantastiskt. Lär mig mer och mer om denna "by", som bjuder så mycket mer än vad jag tidigare anat.
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Hei!
    Vakre bilder fra hagen din. Ser med nysgjerrighet på bildene dine fra København. Har aldri vært der på denne årstiden. Det er by jeg alltid synes er deilig å komme tilbake til.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Köpenhamn, underbar stad att strosa runt i. Under sommaren underbar, men en höst-vinter-dag när solen skiner och vinden är stilla också värd ett besök. Lär mig mer och mer om denna by, så geografiskt nära, men ändå en bit ifrån...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Nydelige bilder! København er en deilig by, til alle årstider. Heldig er du som har kort vei:)
    Her forsvant vinteren like fort som den kom....for denne gang:)
    Alt godt.
    Jannicke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, en härlig stad. Lär mig mer och mer om denna "by" bortom Ströget. Så mycket det finns...
      Samma här, vintern kom. Och gick. För att... Hoppas på en tidig vår =o))
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Mysiga Köpenhamn! Torvehallerna var det länge sen jag besökte. Vi funderar över en liten tripp över sundet till helgen och detta var ett bra besökstips. Tack för det!
    Ha en fin helg /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar Köpenhamn! Hoppas ni hade en härlig tur i helgen!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Helt ljuvliga bilder, den med stockrosen är magisk! Söt vovve också! Köpenhamn är alltid kul och det var längesen jag var där nu...
    Önskar dig en glad helg!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Så kom en helg och gick... och... Så fort tiden går! Snart advent!!!
      Hoppas dina helger varit/är härliga med mycket ljus och glädje. Ovädret till trots (regnar och blåser här just nu, brrr, även om dagen började lugnt och soligt).
      kram
      /Katarina

      Radera
  6. Underbar bild på Magnus!
    Det är viktigt med mellanrum. Jag ska snart ha en längre sådan. Ska få ett par dagar semester 9-14/12. Ska använda dessa dagar till att andas och förbereda inför jul. En date med mitt hjärta ska det också bli. Bara han och jag,på stan letandet efter julklappar. Mys fika och bara njuta. Jag längtar :)
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det där med fröställningar, så fantastiskt vackra en del är....
      Så skönt med semester, andas och...en härlig date som väntar. Underbart!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...