fredag 29 juli 2016

Låter mig fångas...

En del växter blir - i stort sett - alltid vackra på bild. Det är något med dem som låter sig fångas, ja, och som fångar mig där jag står med kameran i hand. Färgerna, formerna och leken med linjerna. Så är det med den vilda fänkålen, vildfänkålen - Finocchietto selvatico, Finocchietto vulgare. Mot en blå himmel. Den gillas inte bara av mig, utan också av insekter. Här en blomfluga.

Även den blå bolltisteln - Echinops bannaticus 'Taplow Blue' - lockar ögat... och humlorna

Ett speciellt skede - eller rättare sagt flera skeenden - när den distinkta bollen börjar slå ut i flera små blommor.

Olika tidpunkter och ljus ger olika uttryck, blodtoppen - Sanguisorba tenuifolia 'Rosea' - visar variationer.

Den röda solhatten - Echinacea purpurea 'Magnus' - har fantastiska former och färger. Älskar hur det brända möter det rosa, något väldigt speciellt med detta, i mina ögon. Strandirisens blad bidrar till leken, se hur skuggan av blommans mitt nu blir distinkt. Så annorlunda än skuggan på blombladen.

Strax nedanför. Runda former, linjer. Vattnet speglar den blå himlen och låter också bladen få en fortsättning på dess yta. Stundom kan man titta länge på till synes ingenting för att se... någonting.

Ibland räcker det med "bara" blad. Ljus och skugga som leker ger liv. Den fläckiga lungörten - Pulmonaria officinalis - är planterad i en kruka. Blommade förvisso under tidig vår, men här handlar det snarare om en vacker växt än "bara" en blomma.

Det händer att objekten pockar på. Blir till subjekt, som både vill och kan. Får mig att resa mig upp och kasta bollen om och om igen. Tills...

 ...jag tröttnar. Han? Nej, Viggo tröttnar aldrig. Det är som om den där bollen kan kastas och fångas på oändligt många vis: Hur och var den landar på gräset, kanske göms den bland växterna eller stundom - vilket är mindre lyckat i mina ögon - drunkar i dammens vatten. Nej, han tröttar inte. Leken bjuder på ständiga äventyr...

På samma vis som jag - och kanske också du? - inte tröttnar på att betrakta det och dem vi möter på våra rundor. Min lilla lilla trädgård blir något större, mer innehållsrik, om jag låter mig fångas av alla dessa olika skeenden från tid till annan. Mötena, färgerna, linjerna och formerna. Rörelserna inte att förglömma, ljuden som uppstår...

Tänk så mycket som kan rymmas i en trädgård! Och en boll, tillägger Viggo och försöker se klok ut. Han... lyckas. ;o)








2 kommentarer:

  1. Så sant, mycket, av olika slag, ryms även i en liten trädgård.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Oj,vilka bilder ! Kanonfina ! Hihihi...våran gamla hund pockar inte så mycket på lek längre :( och när han gör det orkar han bara en kort stund ! Ålder och artros gör sitt för såväl människor som djur :(
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...