tisdag 5 juli 2016

Himlen är oskyldigt... grå.

Solen visar sig under korta stunder, regnet hänger i luften och himlen blir allt mer grå.

Efter några dygn i grannlandet kommer jag hem och går Rundan. Jag ser att ditt och datt skulle må bra av ett handtag, medan annat "bara" behöver ses och kanske doftas på. Ätas? Jodå, några smultron och jordgubbar lockar, medan tomaterna får mer tid att mogna. Regn på gång, som sagt. Jag klipper den lilla runda gräsmattan. Genast känns trädgården ganska välskött, även om den egna blicken vandrar, noterar och utan pardon låter mig veta att så är inte fallet. Jaja...

Jättedaggkåpan - Alchemilla mollis - har lagt sig över gången och snart har spannen fyllts med många blad och blommor. De senare känns synd att slänga. Intill lyser lavendelrundeln violett och på dess andra sida står den blå gräsfibblan - Catananche caerulea.

Så blir det en bukett och det är precis att jag hinner plocka och samla innan de första dropparna faller. Himlen är mestadels mörk och grå, men det finns också inslag av ljus, ja, lätthet. Det är rätt märkligt. I detta nu ett regn som börjar försiktigt och som kan bli till vad som helst. Jag släpper in hunden, han finner genast ro i högen med smutstvätt, som ligger på golvet i väntan på att maskinen blivit klar med första omgången. Men torka-tvätt-väderleken verkar inte infinna sig, så detta får vänta och Viggo njuta sin stund. Jag kikar på buketten.

I vasen står också ljus stjärnflocka - Astrantia major, styvfingerört - Potentilla recta sulphurea 'Citrina', ängsnäva - Geranium pratense - och en del annat.

Genom fönstret skymtar de rosa stockrosorna.

Dripp dropp, dripp dropp. Egentligen dags för hundpromenad, men Viggo vill inte gå ut. Inte jag heller.





7 kommentarer:

  1. Ja, sånn er været her også. I går var det skybrudd og lyn og torden. Håper det blir bedre fremover, og nå er det ikke tørt mer ;)
    Flott bukett du har laget! Forstår godt at Viggo ikke vil ut. Hvem vil vel det i sånt vær?

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nu står buketten härinne och förgyller tillvaron medan regnet slår mot fönster.
      Om Viggo inte ville ut igår så vill han det ännu mindre idag, ha ha!
      Ja, nu hoppas vi på trevligare väder, gärna snart...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Ja en grå dag här också...men vilka underbara bilder du bjuder på! Fantastiska!
    Önskar dig en skön sommarvecka.
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Gråväder följs förhoppningsvis av... Vi får hoppas på det!
      Ja, och tack detsamma!
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Härligt med buketter, du har många vackra blommor i din. Ännu vågar jag inte ha många av just de växterna inne men en del andra blommor funkar. Daggkåpan klippte jag ner blomstänglarna på för att inte få miljarders små. Men då hade de hunnit blomma så vackert först. Och visst känns det lite konstigt att uppleva trädgården i högsommarskrud redan i slutet av juni. Dofterna och blommorna minner mer om mitten av juli, rentav augusti. Men så är det :) Inget år ett annat likt.

    Har aldrig tänkt på det där med strawberries men fantasin spann iväg när jag läste... ;)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, vi får plocka in det som fungerar... Några buketter som drösslar och/eller doftar alltför mycket får istället pryda bordet utomhus. Det är märkligt med tiden som går och trädgårdens förvandlingar. Det är nästan som vi hoppat direkt från skir försommar till en känsla av, nej, inte sensommar, men rätt sen högsommar. Ja, det är "bara" att försöka följa med och njuta av det som sker. (Ja, och den där "strawberries-teorin" är eget tänkt, så inget vetenskapligt, ha ha...)
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Så fina blommor i din bukett och så bra att jag fick namnet på en växt jag har: styvfingerört Citrina. Den kom med 'på köpet' när jag fick växter av någon.
    Denna sommar kan jag inte sura när det regnar - så fruktansvärt torrt som det har varit. Hoppas Viggo har fått sin långpromenad vid det här laget, i uppehålksväder.
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...