tisdag 26 januari 2016

Idag i trädgården

Jag väntar. Ja, egentligen jobbar jag, men ibland innebär mitt arbete att jag måste vänta på att en idé ska komma. Jag sitter vid datorn, men inser ju att det skulle se lite mer proffsigt ut om jag bytte soffhörnet mot skrivbordsstolen. Tar en paus, dvs inte från datorn och soffan, utan från att bara vänta. Vandrar runt lite bland bloggar och andra roliga sidor. Kollar Facebook. Häller upp ytterligare en mugg kaffe och där, där på köksbänken ligger ett paket talgbollar. Jag skulle kunna, skulle jag. Så jag går ut. Fågelbordet som hänger i ett fruktträd får en boll. Jag fäster den med grön ståltråd. Tråden är rätt diskret i färgen, det kan knappast sägas om plastnätet runt bollen. Varför? Varför denna grälla kulör? 

När jag står där under trädet är det lika bra att jag kikar mig omkring. Det gäller att passa på innan jag går in och fortsätter Arbetet. Se där! Några snödroppar som säger hej.

Jag stannar kvar och språkar med dem en stund. Något annat vore oartigt, och det vill jag ju inte vara. Pratar också med andra, tror det kan vara narcisser av olika slag.

Vänder blicken mot de tappra julrosorna, som än en gång klarat snö och kyla. De reser sig igen, vilka överlevare de är!

 På väg mot huset går jag förbi grusplanteringen som ser rufsig och ostädad ut. Men taklöken är fin.

Jag har fler talgbollar i fickan och låter dem ta plats på armeringsnäten. På så vis kan jag - förhoppningsvis - skåda fågel genom köksfönstret.

Först tror jag att det är två småfåglar i trädet, men nu ser jag att den ena alls inte är en fågel utan ett medfaret äpple. Hursomhelst...

...hoppas jag att den lilla talgoxen säger till sina vänner att här bjuds såväl lunch som middag.

Innan jag går in - ja, jag är på väg... - kikar jag runt bland örterna. Under den vissna myntan grönskar myskmadra - Galium odoratum. Egentligen står den alldeles för soligt här, men då myntan skapar skugga under sommaren verkar den ändå trivas.

Det ser så risigt ut överallt. Jag får lust att klippa, samla ihop, ja, städa. Men idag är ingen trädgårdsdag, det vet jag ju.

 Bland allt det döda finns liv. Som hos kärleksörterna.

 En stickling tagen från en ros. Vilken? Ännu så länge anonym, jag får vänta och se.

Några vintergäck kan anas.

 Jag plockar in en. Sätter i glas.

Så visar sig plötsligt solen, får fönsterrutorna att glittra och det lilla vintergäcket öppnar sig. Kanske undrar hon hur det kunde bli vår så kvickt... Jag, jag undrar hur klockan hunnit bli tio i tolv. Dags för lunch!









12 kommentarer:

  1. Ja sånt där får man ta till ibland för att stimulera kreativiteten! Hoppas idéerna strömmar till nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jodå, fick några idéer... =o))
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Oj, vad mycket som redan kommit upp hos dig! Jag har inte varit i trädgården hos mig själv på minst en vecka, men jag vet ju sedan innan att jag ligger någon liten delzon efter er i Limhamn... Kul att se att det är på gång i alla fall! Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Limhamn ligger ju något söderut, ha ha! Nu när snön smält och det råder mildväder så är det många som vaknar därute... Tecken på liv, ja, vår. Blir alltid lika glad.
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Åh så mycket fint du har, speciellt den lilla vintergäcken! Är den årets mest efterlängtade blomma? Klart du måste gå ut, det är ju vår! Nästan...
    Hoppas Arbetet flöt på bättre på eftermiddagen. Annars kommer det ju fler dagar :)
    Hälsar
    Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en liten stund, ingen lång, men ändå... lite känsla av vår. Vintergäck, blir ju så glad.
      Jodå, och Arbetet blev gjort. Så småningom ;o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Tiden - ja den bara slinker iväg när man ska bara, särskilt i trädgården. Kikade som hastigastpå inlägget på telefonen i morse och kände att jag vill ut, ut och kolla. Men det hann bli mörkt innan jag kom hem. Så jag njuter av din vandring.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm en del tid går fort, annan långsam.
      Så var det för mig igår, kom hem först då det var mörkt... Men idag, strax en runda. Så inleds trädgårdssäsongen ju, den där nyfikenheten som måste stillas: Vad har hänt? Vem där? När, var o hur? Ååååååh! =o)
      kram
      Katarina

      Radera
  5. Åh, första vårblomman, härligt! Hoppas du fick bra idéer i trädgården. Skönt att spana efter livskraft nu när minusgraderna har släppt sitt grepp om jorden.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en gul(d)stund! =o)) Jodå, och idéerna kom... så småningom. Iallafall i tid så att de kunde genomföras igår och det gick bra. (Ibland har man tur, fniss).
      kram
      /Katarina

      Radera
  6. Hos deg er det jo kommet riktig langt :-)
    Får ta en tur ut i hagen idag og se hva som skjer. Snøen er borte , og det har plaskregnet siste døgnet.
    Og,....så får vi se om vi får kuldeperioden som er spådd i februar/mars ?
    Nyt våren så lenge :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under det tunna snötäcket gömde sig en del som nu kikar fram i ljuset.
      Du kommer nog också att upptäcka ett och annat... Men visst, kylan kommer säkert igen, hoppas inte alltför sent så den ställer till det för de stackars vårblommarna...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...