tisdag 2 juni 2015

I mina kassar...

Jag kommer inte tomhänt hem från Malmö Garden Show. Detta är det tredje och sista inlägget som handlar om årets utställning. Slottsträdgårdens egen växtförsäljning lockar och när en annan besökare talar om jordmandel med entusiasm blir plötsligt den oansenliga växten i den lilla krukan intressant. Den och en planta ekbräken - Gymnocarpium dryopteris 'Plumosum' hamnade i en kasse.

Då jag besöker själva marknadsområdet är det... Ja, låt säga att jag saknar Åbergs. Bland andra. Nåväl, utbudet verkar uppskattas av många och det köps och säljs i rask takt. God stämning råder. Jag blir glad då jag ser att Dagliljan/Anette på Boäng erbjuder köksväxter och får hjälp att välja en del som passar mig och min lilla odlingsyta. Det där med en potager... För dig som kanske inte vet, se här så förstår du vad jag menar. Nu kommer iallafall bland annat Spinello bladbroccoli och Asa de Cantaro portugisisk bladkål att pryda mina pallkragar. Dessutom några plantor Fizz grönkål, som är så vacker att den kanske hamnar i en vanlig plantering ute i trädgården.

Grannen Cecilia Wingård säljer en variation av luktärter som känns spännande. Det ska bli luktärtsfestival i juli, se länk. Men då jag står bland alla ätbarheter lockas jag i denna stund mer av dem. Jag får hjälp att välja några bland många av såväl böner som sallader...

Ja, utbudet av olika sallader är fantastiskt och det är väldigt roligt att som småodlare kunna få ta del av den variation som finns, men som knappast varit möjlig om jag själv skulle köpt frön och sått.

Det allra första jag gör då jag besöker Malmö Garden Show är inte att promenera till utställningsområdet utan jag styr stegen till... Pelargonsällskapet! Naturligtvis. Av erfarenhet vet jag att vildpelargoner ofta tar slut fort och jag tänker inte missa tillfället. Trevliga och kunniga (som vanligt) föreslår de några plantor och det blir P. quinguelobatum, P. ranunculophyllum, P. hispidum, P. vitefolium och P. cordifolium, som får följa med mig då jag vandrar vidare mot utställningsområdet.

Då jag kommer hem ställer jag upp fynden på bordet och betraktar dem nöjt. 

Innan de planteras i pallkragar, rabatter och krukor fotograferar jag dem och deras namn, som så lätt faller i glömska. Så blir bloggen till såväl dagbok över upplevelser som dokumentation över växterna och den egna trädgårdens tillblivelse. För det är mer ofta än sällan jag strax undrar: Vem är du? Var kommer du ifrån? När var det? Aha! Malmö Garden Show 2015!










6 kommentarer:

  1. Fina fynd du gjort! Det är toppen med bloggen, så man får allt dokumenterat. Annars är det väldigt lätt att glömma:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Javisst, även om man tror att man ska komma ihåg... =o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Ja, du har virkelig fått tak i mye spennende. Jeg bruker også bloggen til å notere alt jeg kjøper, for da kan jeg siden finne igjen navn og evt. hvor jeg har kjøpt det. Så blogg er et kjekt oppslagsverk! Det er veldig lett å glemme navn på saker og ting, men da går det an å finne det ut

    Ha det godt!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, och även andras bloggar blir till uppslagsverk, värdefulla sådana... =o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Så många spännande växter du hittade! Inte minst var det fina grönsaksplantor!
    Tuija var på plats, jag hälsade på henne så jag vet. :) Du får ta en tur hitåt vettja...
    Och jag håller med, tur man har bloggen ibland så man kommer ihåg sina nya växters namn.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Så glad för grönsaksplantorna, då jag inte sått mycket alls i år.
      Var Tuija på plats!?!?! Jag hade rätt brått sådär i slutet av besöket, så kan ha missat henne. Så synd! Brukar ha roligheter... (Ändrar i bloggtexten så läsare inte får fel info.) Vore jätteroligt att ta en tur "ditåt"... =o))
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...