torsdag 10 juli 2014

En morgon med en suckande Lista och ett missförstått Mål

Idag är en dag då jag ska göra massor, hinna med mycket och bli klar med än mer. Idag är en dag då det där snacket om resan, processen och leken är rena rama struntet, för idag behöver jag vara målinriktad och bli klar med fix och don, städ och tvätt, handla... Vara sådär effektiv. Men så känner jag att det är absolut nödvändigt att prioritera en liten trädgårdsrunda med kameran i hand. Det är viktigt att känna in och följa sina känslor, det vet nog både du och jag. Så jag känner. Och följer. 

Den blå pricken? 

En liten fjäril som inte ville sitta still även om jag bönade och bad.

Här ser den ut som en blomma.

Alla fönster är öppna, det är en varm dag efter en varm natt efter en varm kväll efter... "Klippa bort det vissnade" läggs till på Listan.

Kaprifolen doftar...

...så också luktärterna.

En trollslända i lavendelrundeln.

På stolen en filt. Filt. Flit. Nästan samma ord. Filten får ligga kvar medan jag letar efter fliten.

Underbara blodtoppen - Sanguisorba 'Pink Tanna'.

Underbara trädgårdsstormhatten - Aconitum x cammarum.

Jag går in. Lägger ifrån mig kameran. Kikar ut genom de öppna fönstrena. Tar fram kameran igen. Några vyer.

Klippa gräset, ansa daggkåpan, kanske ta bort en del av nävornas fröställningar. Rensa ogräs. Allt hamnar på Listan, som redan är lång. 

Effektiv? Det sägs att man kan skilja på yttre och inre effektivitet, där den förra är att göra rätt saker., något som får mig att inse att detta jag gör nu kanske inte så effektivt i relation till Listan och Målet. Men så finns ju den där inre också, som handlar om att göra saker rätt... Aha! Förvisso kanske jag valde fel sak, men den felvalda saken utförd på ett rätt OK vis (hoppas jag) visar således prov på någon slags effektivitet. Kanske missförstod jag det hela, men strunt samma! Jag känner mig nöjd med min tolkning, ja, faktiskt rätt flitig. Allt medan Listan suckar i sin längtar efter handling och Målet känner sig missförstått.






12 kommentarer:

  1. Vilken tur att du gick ut med kameran, för den är den finaste och skönaste avkopplingen som finns och sen får man ju massor av kraft när man gått en runda! Känner att jag hunnit med hälften av förmiddagens projekt så nu ska jag unna mig en timma på bryggan med en god bok. Det är ju trots allt sommar och många har semester så då unnar jag mig också lite "fritid" vilket är en stor del av lyxen med att jobba hemma :-)
    Ha en skön sommareftermiddag!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är härligt att gå de där turerna... =o) En god bok på bryggan låter inte så dumt. Jobba hemifrån (jag gör oftast det) ger ju möjlighet till en del guldstunder.
      Hoppas den stunden och helgen varit härlig och fortsätter så.
      kram
      Katarina

      Radera
  2. Superfina bilder, och vacker sländan är. Gå en runda med kameran är den bästa avkopplingen. Tack för rundvandringen, och jag undrar varför jag inte har blodtopp.
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Ja, och det undrar jag med! Ha ha! Nåväl, finns ju flera sorters blodtoppar/pimpineller och jag är helt såld på dem. Just denna - Pink Tanna - planterades förra året och har nu etablerat sig väl. Så glad för den.
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Å vad jag känner igen detta! För mig slutar det också rätt ofta med att jag tar kameran i hand och går runt i trädgården. Allt på listan faller - så även trädgårdsarbetet.... Det är så avslappnande att gå runt och fota och filosofera en smula...
    Kram
    Cathrine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror vi är många som delar känslan och gör så här... Men vad vore trädgården utan dessa rundor? Nej, listor kan skrivas om, väntas på och struntas i, medan den där rundan kan handla om att fånga ett Här & Nu.
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Tur att du tar en tur med kameran!! Meningen och målet, listor och effektivitet.. Jag har två mentala listor. En som ingen nånsin tar ifrån mig så den lägger jag rätt lugnt åt sidan.. Det är på den som saker likt dina skrivs upp. Den andra innehåller blott en sak just nu - uppsikt över rödmaneterna, se till att inte bli bränd. Det har jag klarat av på ett effektivt sätt :)

    Dina bilder säger att du utförde fel uppgift på rätt sätt ;) Om det nu ens var fel uppgift..

    Kram från Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Så här i efterhand: Absolut rätt uppgift. Jag hann vad som måste hinnas. En del "måsten" formulerades om till "ej så viktiga", så det var inte problem, dvs inte rätt sak att prioritera i stunden. Att skapa tid, utrymme och möjligheter är absolut rätt sak att göra ibland. Ja, kanske oftare än ibland =o)
      Uppsikt över rödmaneterna verkar vara en något som både är rätt sak som behöver ett rätt sätt...
      kram
      Katarina

      Radera
  5. Det är lätt att försvinna bort i tid och rum när kameran är med. Vad härligt du har i din trädgård!
    Sommarkram Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Trädgården bjuder allt möjligheter att försvinna en stund, bara stå där och låta blicken landa på ditt och datt, plötsligt se något som tidigare inte setts...
      kram
      Katarina

      Radera
  6. Riktigt bra prioriterat om du frågar mig :)
    Jag gör också listor på vad som ska göras i trädgården. Annars glömmer jag. Idag glömde jag listan ute på trädäcket i regnet. Nu är listan "tom" för texten försvann i regnet. Innebär det att punkterna är åtgärdade?!?!

    Kram Tamara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Ja, och punkterna är åtgärderna (om du frågar mig, fniss =o)).
      Det där med listor... skriver för att ta med till mataffären, glömmer listan, kanske skriva en lista om att komma ihåg listan. Men då ska ju den listan om listan också kommas ihåg. Nej, frågan är om jag överhuvudtaget är en listig typ...
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...