tisdag 17 juni 2014

Smultron smakar som schersmin doftar

I den tidiga morgonen ligger större delen av trädgården i skugga. Det är bara litegrann som lyser, framförallt är det brokschersminen - Philadelphus lemoninei 'Belle Etoile' som tar plats.

Busken är uppstammad och min strävan är att den ska vara en boll. Lite rufsig nu, borde klippas. Fast de blir nog sedan, då blomningen är över. Dock inget som hindrar att jag klipper och stramar upp ligustern, som anas till vänster i bild.

Från ett annat håll, med ryggen mot hus och plank. Resten av trädgården ligger i skugga.

Hon sträcker sig mot solen och doftar...

...smultron. Några är mogna, jag pockar och stoppar i mun. Smultron smakar som schersmin doftar.

I trädgården finns ännu en schersmin, en småblommig med namnet Philadelphus 'Dame Blanche'. Hon står vid det nya planket, där solen också leker i den tidiga morgonen.

Buskarna är rätt klena, men det beror förmodligen på att jag flyttat dem flera gånger, senast alldeles nyss.

Doften är här mer diskret, men kanske beror det på att de närliggande rosorna dominerar platsen, ja, min näsa. Även här en känsla av smultron. Smaken dröjer sig kvar i munnen, men jag får vänta lite till innan bären blivit riktigt mogna och smakrika. Jordgubbar, köpta, står på köksbänken. Sommarfrukost väntar.





10 kommentarer:

  1. Vilka läckra shcersminer, båda nya för mig och att de doftar som jordgubbar smakar har jag inte tänkt på men det kommer jag att göra hädanefter.
    Här finns en drygt 3 meter hög buske som jag funderar på att beskära kraftigt. Frägan är hur mycket den klarar av. Får läsa på lite.
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är härliga schersminerna och mina verkar tåla det mesta. Dock, 'Belle Etoile' som står i full sol får gärna en hel del löss, suck. Kanske det torrare läget, jag vet inte. Den andra verkar klara sig helt. Lycka till med beskärningen!
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Vad härligt det låter, schersminer, smultron och jordgubbar, jag början nästan dregla lite. Tur att jag också har jordgubbar i köket, måste nog ut dit och kolla läget nu.
    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var en härlig morgon. Idag också, men inga jordgubbar väntar i köket. Jaja.. får väl ut och låta näsan "äta" bär istället... =o))
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Ja, faktisk. Skjærsmin dufter som jordbær smaker. Det har jeg ikke tenkt på. Det er så deilig nå når hagen lukter jordbær. God kveld! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, en underbar doft och smak. Inte som parfym, som kan vara tyngre, utan kittlande och frisk. Lite söt. Jordgubbar o smultron. Mm.
      Go' onsdag!
      /Katarina

      Radera
  4. Låter härligt med somrig jordgubbsfrukost till doft av smultron!! Kul att se bilder av två så fina men ändå inte den vanliga schersminen. Gillar idén att beskära och hålla doften på en lagom näsnivå :)

    Ha en härlig midsommar! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sommarens bär är härliga att njuta morgon-middag-kväll =o)). 'Belle Etoile' är speciell, men tycker att hon behöver beskäras till en boll för annars blir det för rufsigt sött, för mycket liksom. 'Dame Blanche' är mer diskret, lättare. Skulle kunna bilda berså...
      Tack detsamma: Ha en härlig midsommar!
      kram
      Katarina

      Radera
  5. Men, åh, brokschersminen var ju alldeles underbar, den hamnar direkt på min vill ha-lista. (Ska göra om i lunden/Trädhörnet och samlar buskar och träd dit). Ser nästan lite ut som en hibiscus, så snygg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  6. Det har du rätt i! Den påminner ju faktiskt om en hibiskus, inte tänkt på det tidigare... Brokschersminens blommor är trevliga, sedan är bladverket friskt grönt,kan bli ett fint inslag i din lund.
    kram
    Katarina

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...