tisdag 4 februari 2014

Turkduva

En duva! Den syns nästan inte där den sitter bland trädets alla grenar.

Byter position då och då. Blir kvar en stund.

För att sedan ge sig iväg.

Det brukar finnas duvor i trädgården, så det är ingen ovanlighet. Blir nyfiken på om det finns olika sorters duvor och i så fall vilka. Jag går in på den utmärkta sidan fageln.se och söker svar. Nej, det är nog ingen skogsduva och inte heller en tamdito. Sedan finns det ringduva, men även det verkar fel. Till slut hamnar jag på turkduva och det verkar stämma med halsfläcken. Läser att den också kallas orientalisk skrattduva. Mer om den, se här!





4 kommentarer:

  1. Jag tror det är en turturduva :)

    Visst är det kul med fåglar i trädgården? Du lyckas dessutom fånga "dina" så fint på bild. Tackar för tipset om sajten fageln.se. Jag kan knappt några fåglar alls - ännu. Fast rödhake (kanske inte den svåraste fågeln att kunna - haha) kan jag. De är ofta här på besök. Alltid i grupp. Trivsamma små fåglar de där.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, såklart det är! =oP
      Tack, ja, kul att försöka fånga dem på bild och veta vilka de är. Även jag nybörjare, vet mycket lite om fåglar, men roligt att lära mer.
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Så fina de är! Vi har 2 par Turkduvor här i vår trädgård, och de är välkomna gäster. De kommer varje morgon och kväll och tar ett dopp i dammen, de är så söta./ Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm de är fina. Vet att fåglar badar i damman här (när den inte ligger frusen som nu), mest är det nog koltrastarna och andra småfåglar, men kanske även duvorna. Här ska fågelskådas! =o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...