söndag 18 augusti 2013

Film/bildspel i inlägg

Jag försöker. Provar olika sätt. Misslyckas flera gånger. Men så blir det ändå en film, ja, ett bildspel egentligen, men formatet är filmens. Jag använder Mac. Bilderna ligger först i iPhoto, importeras till Picasa och sedan börjar det svåra... Försök efter försök, men till slut blev det ändå rätt OK. 

Jag lägger in bilder i Picasa och gör en film där. Går till rullmenyn och exporterar till anpassat webformat, lägger sedan in här. Känns som jag gör allt rätt, måste bli bra det här. Blir ju en rätt liten filmruta, i QuickTime Player såg filmen bättre ut.


Jag är inte riktigt nöjd. Kanske göra på annat vis, kanske göra som jag gjorde allra först? Då utgick jag från bilderna i sitt ursprungliga format. Bilderna hoppar förvisso, men jag undrar: Hur gjorde jag?


Försöker och försöker igen. Provar olika vis, försöker göra om det jag gjorde då jag inte tänkte på hur jag gjorde. Ett tanklöst sätt som var ett bättre sätt. Hm. Så kom jag på det! Jag exporterar klipp från Picasa, men går inte till rullmenyn längst upp, utan klickar på "Exportera klipp" till vänster om filmen. Sedan måste jag råkat ha missat att klicka på importera film-symbolen, utan istället klickat på importera bild-symbolen och där just importerat filmen som bild. Fast som film ändå. Liksom. Så tror jag att jag gjorde och nu gjorde igen. Känner mig smått snurrig av alla dessa försök och varianter. 


Nu hoppar inte bilden så fasligt, men visst hoppar den en del. Kanske går det att göra film/bildspel i inlägg på ett annat sätt, på ett bättre sätt. Någon som vet?

Utgångspunkten för filmen var dessa bilder. Fjäril på lavendel. Klick, klick, klick. 

Ja, så blev det ändå en liten film: Fjärilen - Filmen (Den korta versionen) blev dess namn. Den långa versionen får vänta =oP

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...