tisdag 23 juli 2013

Insekter som surrar

I morse en runda för att vattna lite extra. Oj, vilken aktivitet! Ja, nu menar jag inte den egna, då jag i sakta mak rör mig runt i grusträdgården, utan alla dessa insekter som surrar bland blommorna. Lavendelrundeln är populär, det ser jag. Men även annat. Jag går in och hämtar kameran för att klicka några gånger.

Här är det den blå gräsfibblan som blivit blöt och fått besök. Den är nyligen anskaffad, stod på reabordet på plantmarknaden och ja, jag slog ju till. Den ska vara blå enligt namnlappen, jag tycker den går mer mot lila. Färgen kan ju variera med ljuset, men vad jag förstår så kan även den "blå" gräsfibblan variera i blå-lila nyanser. Hursomhelst, den blir än vackrare tillsammans med sin gäst.

Sköljer av stormhattarna, så mycket löss! Kanske står de för soligt, för torrt, jag vet inte. Hursomhelst vackert med det blå mot sanguisorbans röda stjälkar och gröna bladverk.

Kikar lite närmare och det ser ut som att humlan riktigt tar sats med "armarna" för att sedan dyka in. Ser du?

Strax därefter är en annan gäst på väg att landa.


En fluga på ett blött blad. Den kanske dricker.

En mängd små insekter överallt och de flesta är ju välkomna. Men inga fler foton, för nu går morgon mot förmiddag och solen gassar. Det bjuds ännu en högsommardag att njuta av. Drar mig mot skuggan...



8 kommentarer:

  1. Härligt med allt surr och burr just nu. Fina bilder på de små, gillar humlebilderna!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Humlorna är speciella, mer uttrycksfulla än andra, tycker jag.
      kram
      /Katarina

      Radera
  2. Här surrar det också för fullt och när jag vattnade såg jag massor av flugor som drack vatten från bladen. Det är torrt nu.
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt med surret. Men torrt nu, vattnar en del, men slurp... torrt igen. Dock, njuter solen och värmen...
      kram
      /Katarina

      Radera
  3. Fina surrbilder, nu lär du ju få en del frön också. Försöker propagera för att behålla träd runt mig här i samhället... ..alla är rädda för löv och måste kunna se utsikten från alla håll. Men utan träd, färre fåglar, insekter och, och...

    Ha det gott i surret! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det där med träd... För flera år sedan, då mitt trädgårderande var i begynnelsen, så frågade en gäst varför jag inte tog bort de tre gamla fruktträden, då jag skulle kunna få mer utrymme på så vis. Så kan man ju också tänka. Men, så glad för att tidigare ägare låtit dem stå kvar för vad vore trädgården utan dem? Hu!
      Ha det gott du också!
      kram
      /Katarina

      Radera
  4. Så flotte bilder du har tatt av insekta....deilig med ein surrande hage.
    God sommar vidare, frå MarJE.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, vad vore trädgård utan surr? Nej, nu råder fullt liv därute.
      Glad sommar til dig också!
      önskar
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...