fredag 26 juli 2013

Blicken dras mot örtagården

Det ligger en dimma över Limhamn. Luften är fuktig och ljuset är helt annorlunda än den senaste tidens soliga högsommarmorgnar. Det talas om att det ska bli åska, men inte nu, inte än, men sedan. Genom det öppna fönstret känner jag på morgonluften och ser hur stockrosen når höjd över uthustaken.

Ljuset är, som sagt, ett annat nu än då. Jämför exempelvis morgonbilderna från i lördags, helt annorlunda. Min blick dras mot örtagården. Kan man, dvs jag, kalla det örtagård då det bara är en plantering egentligen? Det är kanske att ta i... Nåväl, jag står inomhus och kikar ut genom ett fönster idag också. Kaffet? På gång. Idag också.

I vasen olika myntor. I örtplanteringen växer de tätt intill varandra. Visst får en del av den vanliga myntan ryckas bort då och då, den är ju spridningsvillig. Men, i mitt tycke, är det inte så farligt, speciellt som den delvis angränsar till stenläggning och där hindras.

Örterna är nog mina favoriter i trädgården. Till höger anas de krämfärgade knapparna på den gröna helgonörten, som jag räddade i våras från Döden. Mycket medtagen planta, jag tog sticklingar och lyckades få den att överleva. Men den är fortfarande klen. När den är piggare kan de se ut så här.

Den lilla sanguisorban 'Pink Tanna' är en trevlig bekantskap.

Perovskian har också kommit igång nu. Min är rätt liten och sen, tänker jag, då jag jämför med sådana jag sett i grannskapet. Den heter 'Little Spire', googlar och läser att den heter afghanperovskia - Perovskia atriplicifolia. Jag trodde den hette rysk salvia, men det kanske den också gör. Himmelspira är ju också dess namn. Kärt barn...

På bilden ovan skymtar gamandern - Teucrium chamaedrys - längst ner till höger. Den har börjat blomma nu. Bilden nedan från igår visar mer.

Blodtoppen har fått höjd. Ger en del fröplantor ifall någon önskar...

Flyttar blicken och ser att den vita sanguisorban också börjar nå höjd. Den heter Sanguisorba tenuifolia 'Stand Up Comedian' och - ja, jag vet, jag är smått fixerad vid dessa sanguisorbor...

Innan jag lämnar fönstret kan jag ju inte låta bli att ta en bild på en av stockrosorna som står där strax intill.

Nej, nu ska denna dag få sin början. Medan jag pysslat här vid datorn har dimman lättat och minsann kikar nu solen fram. Fågelkvitter därute. Det är en generös sommar som bjuder upp till ännu en dag. Tack, tack.





4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack!
      Ja, och det blev en härlig dag med värme och sol.
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Oj vad vackert! Tycker alltid livet är så orättvist när jag ser stockrosor från skåne, här i gbg får man verkligen kämpa med dem och de sprider sig inte alls. :( Kanske därför man vill ha dem så mycket? :)

    Härliga bilder och fin text.

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Ja, här växer de som ogräs... Växer ur springer från betongen, i stenen på trottoaren osv. Ju mer ogästvänligt desto bättre, verkar det som. Nu har jag bara gamla sorter som funnits här länge, kanske är de tåligare än "köpeplantor/fröer". Om du vill plockar jag gärna fröer och sänder dig...
      kram
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...