onsdag 5 juni 2013

Dammen den 4 juni

Några bilder från dammen och dess miljöer från igår. Jag längtar efter att de vita väggarna ska kläs, vildvin och rådhusvin är planterat. Ska komplettera med andra klättrare. Men än så länge lyser det vita vitt. Nåväl, igår arbetade jag om planteringen under trädet vid den lilla uteplatsen. Även dammen fick några mindre nyplanteringar.

Små kattfötter planterades på den torra sidan. Läget är halvskugga, hoppas de får tillräckligt med sol ändå. 

Det där strået på bilden ovan tillhör släntens växter. Här stoppade jag ner några strandtrift på den torra sidan. Jag gjorde slänten mest med tanke på att om taxen plumsar i så ska han kunna ta sig upp. Men han har lärt sig att dammen inte är hans badplats, ja, det verkar fungera. Så slänten har mest blivit fåglarnas, för det är just här de brukar bada.

Den gula hjärtbräckan verkar trivas. "Pratade" tidigare så fint med den vita kabbelekan, som nu blommat över.

Den röda våningsvivan som jag fått av Märit (Mariehem) är härlig. Så fin där den står, jag hoppas att den frösår sig. Det får gärna finnas fler av den på platsen. 

Storfryle finns på flera ställen runt och i dammen.

Humleblomster finns planterad på båda sidor om dammduken.

Dammens andra ände. Försöker skapa lite känsla av lund. Jätterams, ormbunkar, julros etc. Krolliljor på gång. På barmarken behöver det fyllas på med bark. Köpte två småplantor av klätterhortensia på växtloppis och tänker plantera dem så de bidrar till att skapa väggar så att det blir ett grönt lummigt hörn.




2 kommentarer:

  1. Så fint du har det, det är så underbart med en damm! Jag längtar verkligen efter att få till dammen, hoppas den blir någorlunda färdig till hösten (och den vita rabatten/månskensrabatten runt omkring..köper fortfarande växter allteftersom så snart får jag gräva upp hela trädgården om alla vita växter ska få plats (:D )
    Den gula geumen (humleblomstret) kan du få en bit av mej. Skickar en liten, liten planta om du vill (annars blir det dyrare än att köpa å det är ju inte tanken) och den växer snart till sig. Kanske kan vi byta med något du har gott av.
    Min mail finns på AoT sidan så du kan skicka din adress, svarar jag inte (för en del krånglar mailen till I-Phonen) skriv en rad på bloggen så kanske vi kan ta det via FB.
    Ha det gott!
    Blomkärringen/Gullvivan

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja, det är verkligen underbart med damm, något extra med det där vattenblänket. Månskensrabatt låter fantastiskt...
    Tack, vill jättegärna ha en bit gul jumleblomster. Vad kan du vilja ha av mig? Jag mailar dig så pratas vi vid och ser vad det kan bli...
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...