söndag 17 februari 2013

Jag har ingen klint!!! Än.

Bläddrar i olika kataloger, besöker andra bloggar och då inser jag: Jag har ingen klint! Bör väl tillägga ett "än", för detta behöver ju åtgärdas. Snart. Förutom den vanliga blåklinten så har jag någon gång sått den ettåriga mörka klinten. Men annars inget. Så vad finns det nu för något? Här några exempel, finns ju säkert fler. Kommentera gärna, tack. Ja, min - och kanske andras, ve och fasa! -  klintbrist är ju rätt allvarlig, så även "akutmottagningen" får besökas, dvs lägger upp en tråd i AoT-forumet: Länk

Här några som jag fann på min promenad:

Centaurea ruthenica - Ryssklint
Centaurea ruthenica <i>NY</i>
Bild lånad från www.staudefeen.dk
Blommar: Juli-september
Höjd: 60-80 cm / 100-120 cm
Läge: Sol / Sol, halvskugga
Jord: Luftig, lätt

Centaurea montana 'Jordy' - Bergklint
Bild från www.helenashemotradgard.blogspot.se
Blommar: Juni-juli och
sedan återigen på sensommaren
Höjd: 40 cm
Läge: Sol, halvskugga

Centaurea montana 'Black Sprite' - Bergklint
Centaurea montana 'Black Sprite'
Bild lånad från www.staudefeen.dk
Blommar: Juli-augusti
Höjd: 35 cm
Läge: Sol, halvskugga

Centaurea montana ''Carnea' - Bergklint
Centaurea montana 'Carnea'
Bild lånad från www.staudefeen.dk 
Blommar: Juli-juli, remonterar
Höjd: 40-50 cm
Läge: Sol / Sol, halvskugga
Här anges att färgen kan skifta något,
kan gå från ljusrosa till ljuslila.

Centaurea atropurpurea - Rödsvart klint
RÖDSVART KLINT
Bild lånad från www.raravaxter.com
Blommar: Juni-augusti
Höjd: 120 cm
Läge: Sol/halvskugga

Centaurea montana ''Ametyst in Snow' - Bergklint
Bild från www.helenashemotradgard.blogspot.se
Blommar:Maj-juni
Höjd: 60 cm
Läge: Sol / Sol, halvskugga



9 kommentarer:

  1. Ja ha det ju bra att jag kikade in då fick jag ett AKUT sug efter den rosa klinten oxå;) typiskt fniss
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... känner igen mig i det där akuta tillståndet du beskriver... =o)
      kram
      /Katarina

      Radera
  2. Jeg kan kun sige, at jeg bliver mere og mere vild med bjergknopurt, som de hedder på dansk - er faktisk begyndt at samle lidt på dem ;-)

    Kh. Marlene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår det... Kanske läge för ett bjergknopurt på din blogg? Ja, nu ska jag bläddra vidare i din katalog och hamnar förmodligen i en ny härlig "fälla"..
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Onekligen en läcker samling att sträva efter - usch då! Nu väcktes även mitt habegär...tänk vilken tur att man aldrig växer upp...;)!/Anja

    SvaraRadera
  4. Så mange fine klint sorter. Likte særlig godt den på siste bildet. Flott å finne bloggen din. Veldig fin er den. Jeg kommer tilbake:)

    SvaraRadera
  5. Haha... känner så väl igen mig i den där dubbelheten: Usch då, inte mer nu då, inte ännu en... Tillsammans med: Åh så härligt, spännande och kul... =oP
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  6. Har bara den vanliga klarblå bergklinten, men den kan du få plantor av. Det blir gärna ett överflöd av den i vård sandjord.
    Visste inte att det finns så många olika bergklint...nu fick ju jag också habegär!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst väcks habegäret =oP
      Tack för erbjudandet av den klarblå bergklinten, ska "bara" finna utrymme och återkommer...
      Avundas din stora trädgård, när jag inser att min lilla täppa inte är större än vad den nu är, hihihi
      Kram!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...