söndag 11 november 2012

Lättkokta med smör och salt...

Solen kikar fram då och då. På väg någonstans hinner jag ändå en liten runda ner för att se vad som pågår i köksträdgården. Grönkålen är stor och frodig. Brysselkålen ser väl ut som tidigare, fast när jag går nära, förbi blad- och grenverk, ser jag små huvud längst därinne. Lättkokta med smör och salt, tänker jag och känner smaken i munnen. Nej, inte skörda nu, får växa ett tag till.

Gurkörten bjuder också en del blommor. Ser förvisso lite trött ut, dropparna från den tidiga morgonens regn blir till pärlor.

 Nära köksträdgården står äppleträdet och visar höstfärger mot en himmel som bjuder blått.
 

4 kommentarer:

  1. Oj! Forfarande blommande gurkört! Hoppla, nu märks det att Sverige är ett avlångt land. Är riktigt avundsjuk. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast... jag är så avundsjuk på din kardemummaplanta... =o)

      Radera
  2. VA, kan du låta brysselkålen fortsätta växa ännu? Tål de kylan så bra? Fast just nu har vi ju ovanligt varmt. Såg just idag, att både Freesiarosen och Mortimer Sackler fått nya knoppar!

    SvaraRadera
  3. Nja, låta och låta... den måste växa mer helt enkelt. Alltför små att skörda nu. Ja, så får väl se... o hoppas på en varm o skonsam höst. Vet inte hur tålig brysselkål är, någon som vet?

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...