måndag 13 augusti 2012

Ljus, färg, rörelse

Växterna glittar i solen, nästan som ett fyrverkeri av ljus och färg. Dessutom rörelse i vinden. De olika planteringarna uppfattas som en helhet, då de lugnande gångarna av singel är dolda. Ja, det är detta jag ser då jag slagit mig ner i korgstolen under parasollet. Bilden behöver nog klickas upp för att bli möjlig att se. Njutbart? Kan tänka mig att någon bara ser plotter och röra, medan jag finner ett visst lugn i det hela. Det är mest olika grönt som solen leker med. Egentligen inte så mycket blomfärger alls.

I förgrunden örtplanteringen och det är framförallt blodtopp och perovskia som fångar blicken. Här finns också rosmarin, salvior, myntor, timjan, citronmeliss, stenkyndel, gräslök och en del annat. Nu har oliven lämnat sin korg och är planterad. Förhoppningsvis ett bättre läge för den, ser fram emot att den piggnar till och att den återtar sitt tidigare mer täta och friska gren- och bladverk. Skulle kunna lägga till något annat som har mer stadga och struktur. Kanske något vintergrönt? Vad? Kanske en mörkt röd ros? Såg på Chelsea förra året hur väl det kan samsas med det mer vilda och ängslika. Kanske Louis XIV? (Bilder på denna ros finns i dessa inlägg, se länk och länk.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...