fredag 6 juli 2012

Lurad! Igen och igen. Och igen.

Att jag inte lär mig. Men samtidigt, hur sjutton ska jag kunna veta när det som säljs inte stämmer med vad som köps. Va? På trädgårdsloppisar och plantmarknader är ju de allra flesta säljare seriösa och kunniga, men så finns det undantag. Bland alla riktigt bra köp jag gjort - och det är många - finns det ju sådant som inte lever upp till de förväntningar som säljarna skapat. Jag har "den hårda vägen" lärt mig att inte fråga "Blir de blå?" utan istället undra "Vilken färg?". 

Så har det hänt igen. Senaste loppisen på Alnarp, där säljaren talade varmt om en daglilja som skulle bli vaniljfärgad med olivgrönt inre. En namnsort: Hemerocallis 'Pinocchio'. Lovorden flödade och jag smälte. Och köpte. Inte billigt, men inte dyrt. Inte för en småblommare som är vaniljfärgad med olivgrönt inre. Ja, och så igår blommade den för första gången och visade sig vara... gul. Dock inte riktigt knalligt gul, men absolut inte vanilj. Och inte grönt inre. Nu är den ju rätt fin ändå, där den står vid dammkanten. Små och gracila blommor. Dock, det var ju inte en sådan här jag köpte. Trodde jag.

En gång är ingen gång. Två gånger är en gång för mycket. Nu handlar det om tre. I min jakt på småblommande och blekgula dagliljor har jag för rätt dyra pengar köpt just sådana, där säljarna försäkrat mig om att det är sådana de sålt. Men sedan, vid första blomningen, ja.... Se själva! Den översta går från rätt kraftigt orange till terracottafärgad och är inte så dum i vissa ljus. Den andra, ser ut som 'Frans Hals', kanske är det en sådan. Jag tycker inte om den, men den är ändå lite charmig. Kan inte bestämma mig. De står båda fortfarande krukade och är vagabonder i trädgården. Vet inte om jag vill att de ska känna sig alltför hemma här.

Nu handlar ju detta inlägg om dagliljor och det kan vara lätt att tro att det är Anette på Boäng med hemsidan Dagliljan.se som är en av säljarna som nämns ovan, men så är inte fallet. Nej, detta är - för mig - okända säljare som saluför flera olika slags växter från sina bord och bakluckor. Förhoppningsvis slarv och okunskap som ligger bakom. Dock, dags att bryta mönstret, nästa gång jag ska skaffa dagliljor vänder jag mig till kända och kunniga säljare, som vet vad de säljer så att jag vet vad jag köper. Låter det förutsägbart och tråkigt? Kanske det, men ibland är just det inte så dumt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...