fredag 20 juli 2012

Kris i köksträdgården

Det råder kristider. Det vet alla och envar som nås av nyhetsflödet. Även köksträdgården är drabbad av kris. Visst bara en liten en och alls ej jämförbar med de stora skeendena, men ändå. En kris är en kris är en kris. Väl? Ja, och här är det inget fel på växtkraften. Hos somliga. Fast för mycket växtkraft hos någon kan bli hämmande för andra som inte får någon chans. Så är det både här som där, i det stora och lilla. Jo, så kris råder och jag har satt samman ett åtgärdspaket. Till handling!

I min lilla köksträdgård dränker nu den starkväxande gurkörten allt i sin omgivning. Omgivande, ja, nu underliggande, bönor etc får inte en chans att frodas och ge den skörd som så hett eftertraktas. Gurkörten är fin, men om den överhuvudtaget ska finnas här i denna minimala köksträdgård, får den växa på "markplan" och inte uppe bland grönsakerna i köksträdgårdens pallkragetorn. Dagens uppgift: Att "befria" de två torn som är invaderade och sedan komplettera med tomatplantor och fler bönplantor. Ja, och så lite mer sallad, kanske persilja... Krisen ger på så vis nya möjligheter. Fast lite synd är det allt om den vackra gurkörten...

Lätt att förföras av bilderna ovan, tveka och kanske inte rensa bort. Nåväl, på bilderna nedan syns dess framfart.

Nu tänker kanske vän av ordning: "Lär hon sig aldrig?". Ja, och detta med tanke på förra årets invasion av krasse i pallkrage. Oj! Även den alltför starkväxande för platsen, även om det på fröpåsen stod att den var lågväxande... Samma sak med de låga ringblommorna, suck! Finns det inte någon försiktigt växande blomma, ätbar och vacker, som passar för pallkrageodling? Någon som vet?


4 kommentarer:

  1. Gurkörten är fin i sallader och god, men som du skriver tar för sig lite väl mycket (:D
    Kanske icke revande smultron kan vara något, men de är ju inte så uppseendeväckande.
    Appropå Sommarviva tror jag att den gula kan finnas lite varstans i handelsträdgårdarna. Jag leter efter lite andra färger men de är svårare att hitta, får nog bli fröer.
    Ha det fint!
    Blomkärringen

    SvaraRadera
  2. Smultron är ingen dum idé. Borde ha lite fler, för så härligt att plocka... Och rätt bra marktäckare. Ja, och nu smått besatt av de där vivorna. Googlade en del och blir ju också sugen på andra färger...
    Ha det gott du också!

    SvaraRadera
  3. Jag blir lite avundsjuk på ditt prydliga grönsaksland. Jag tror jag skall lägga ner min grönsaksodling på hundra kvadrat och göra bara några lådor så jag också får det sådär prydligt.

    SvaraRadera
  4. Vi byter! Du får fyra pallkragetorn och lite mark därtill, jag får... massor av möjligheter. Kanske inte alltid så prydliga sådana, men ändå...

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...