tisdag 20 mars 2012

Grå frossört

Jag har börjat fylla på min växtsida och hamnar hos en rätt nya bekantskap, den grå frossörten, Scutellaria incana.

Jag har endast ett exemplar, skulle gärna ha fler. Läser på slottsträdgårdsmästarens sida att det förmodligen handlar om att föröka via sticklingar, ska göra ett försök i sommar. Den blommar på sensommaren och då med vackra ljusblå blommor. 

Höjd: Ca 80 cm
Läge: Sol-Halvskugga
Blomning: Aug-Sep
Jord: Bra trädgårdsjord
Köp: Sensommaren 2010 hos Cedergrens på Råå

Namnet? Jag fortsätter att läsa på slottsträdgårdsmästarens sida: "...namnet Scutellaria kommer från latinets scutella som betyder liten skål och syftar på det skålformiga kvarsittande blomfodret. Men namnet kan också härledas från latinets scutum som betyder sköld och syftar då på den sköldlika puckel som sitter på blommans överläpp." länk

Inspirerad av Piet Oudolf - vem annars? =o) Intressanta länkar: 
Hade varit roligt att se en växtlista från Enköping, någon som vet hur/var man får tag i en?

Stramas upp och växa till
Min plantering behöver stramas upp och växa till. Dvs både action och tålamod. Mer av en del, färre av annat.
På bilden - tar de svenska namnen här bara - blodtopp, rudbeckia, stjärnflocka, kermesbär, bolltistel, anisisop och rosenflockel. I planteringen finns som framkant mot grusgång daggkåpa (blir lite väl rufsig och yvig, så funderar på att ersätta den). Hade en del gräs, några kopparfärgade tidigare, men de dog alla under vintern 09-10. Men rätt fint att föra in sådant både för färgen och formen.

2 kommentarer:

  1. Så fin den ser ut! Tror du att den finns i flera färger?
    Har en rosa växt i min trädgård, som jag inte lyckats få något namn på. Den lämnar också sådana små skålar efter blomman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är fin.
      Den rosa, det kan nog mycket väl vara frossört. Jag bildgooglar och då dyker det upp några bilder på rosa sådana. Verkar finnas olika sorter, men kanske känner du igen när du kollar och kan få fram namnet. Vore kul att se en bild på din vid tillfälle.

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...