torsdag 8 september 2011

Echinacea... men vilken är vilken?

Jag har, enligt sparade etiketter, planterat tre olika Echinacea purpurea: 'Magnus', 'Ruby Giant' och 'Vintage Wine" i min trädgård. Men, vilken är vilken? Och stämmer verkligen etiketterna med vad jag har? Tänker speciellt på C. Tror att A kan vara 'Magnus'. Men när jag googlar runt så blir jag osäker.

Osäkerheten kvarstår kring namnen, men kanske är det rätt gissat, se namnen nedan. Ja, och fått reda på i en tråd på AoT-forumet att fröna kan ge vilket resultat om helst, då jag har flera sorter i rabatten. Echinacea purpurea Mix. That's it!

A
Den som har störst blomma. Stjälkarna förgrenar sig. Blanka blad.
Förmodligen 'Magnus'

B
Inte samma förgrening av stjälken som A och matta blad.
Förmodligen 'Vintage Wine'

C
Lägsta växten av de tre. Matta blad.
Förmodligen en pallida, men osäker.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...